SEO – hvordan komme i gang

Søkemotoroptimalisering (SEO) kan være en forvirrende jungel av «krav». Metadata som ikke stemmer eller avvik i SEO anbefalingene. Det er ikke alltid godt å vite hva som gir best resultat og hva som skal til for å strukturere innholdet best mulig. Men jeg skal prøve å gi en kort og enkel guide på hvordan få en god SEO vurdering til å starte med. Dette vil også komme tydelig frem hvis du har en SEO utvidelse installert sammen med din WordPress webside. Jeg bruker mye Yoast SEO utvidelsen og kan anbefale denne. Den har en veldig enkel oversikt på tingene jeg skal gå igjennom under.

Vi bruker mye google når vi skal finne utav ting, på jakt etter produkter eller finne tjenester. Derfor er god SEO veldig viktig for at siden din kommer opp og frem i søkeresultatene. Det er også viktig at en sjekker statistikk over trafikk og søkeoppslag på siden. Dette kan fortelle deg om optimaliseringen er god nok eller om du bør endre og justere på noe. Men ført, her er en god veiledning for å komme i gang.

En god sidetittel

En god sidetittel bør inneholde nøkkelord som du ønsker at besøkende skal finne siden din med. For eksempel vil en matblogg ønske å dukke opp i søkemotor med treff som skiller seg ut fra resten. Her kan tittelen hjelpe med å gjøre din artikkel unik. «Bake –kake med fem enkle steg». Vi bør tenke igjennom hvordan andre skal kunne finne artikkelen. Dette kakenavnet bør også være et fokusnøkkelord som går igjen i tekstutdraget senere. Fokusnøkkelord er veldig viktig å ha med i tittelen. Dette er en av de måtene Google vil vurdere sideinnholdet og hvor relevant det var for den som søkte etter «ordet» i søkefeltet.

Tekstutdrag

Sammen med en god tittel bør også den første teksten som vises i søkemotorene reflektere det du ønsker å kommunisere. Igjen tilbake til kakeoppskriften, så bør dette utdraget inneholde nøkkelordet som er navnet på kaken. Dersom du har anledning til å lage flere nøkkelord, så kan du legge til oppskrift og kanskje noen av ingrediensene som nøkkelord. Dette vil bare forsterke søkeresultatet og kanskje matche søket med 2 ord. Dette hjelper på rankingen på siden og kanskje også etter en stund «foretrukket» av søkemotoren.

Unngå store endringer

Når du har opprettet en nettside, så har du nok kanskje gjort noen valg i forhold til strukturen på permalenker, kategorier, prosjekter og lignende. Et eksempel er å ha artikler under en subkategori nettside/blogg/artikkelnavn. Spesielt kanskje om du har flere typer innlegg på siden. Kanskje du har både /portfolio og /blogg. Når siden din er aktiv så opprettes det et nettstedskart og siden din vil være indeksert av eksempel Google. Dersom du med tiden ønsker å endre strukturen på permalenker, så bør du vurdere om dette kan skade siden. Det å gå fra nettside/blogg/tittel til nettside/tittel kan skade vurderingen av siden og føre til noen omdirigeringer som ikke er så heldig.

Bilder med en tanke bak

Når du legger inn bilder på artikler, porteføljer og prosjekter, så må du sørge for at det er inneholder metadata som tittel og alternativ tekst. God SEO på bilder gir også oppslag i søkemotorer, så dette kan være lurt å tenke igjennom sammen med resten av innholdet. Dersom vi benytter alternativ tekst til å legge ved fokusnøkkelord fra tidligere sammen med litt beskrivelse. ‘[kakenavn]’ blir litt for enkelt. ‘bak en [kakenavn] med farmors beste oppskrift’ vil kunne gi deg bedre treff og nå ut til de rette leserene.

Lurer du på SEO eller andre ting som kan være med å bedre søkemotoroptimalisering for ditt innhold? Ta kontakt med meg på hallo@designverkstedet.no eller messenger og skjema her

DEL MED ANDRE

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin